Må man kysse en ged

Så SKRU dog NED!!!!!!!!

WP_001143.jpg

De vil så gerne, at man lige bliver 5 minutter mere! Ja, det er FAKTA, jeg mener. Og er der noget, jeg hellere end gerne vil, så er det faktisk, at blive i FAKTA 5 minutter længere. Det er nemlig en dejlig butik, de har her i Brande. Pæn og ren, venlige og servicemindede ansatte, mange økologiske og sjove varer, plads til at komme rundt med sin indkøbsvogn og pæne grøntsager. Men ved I hvad!!!!! Jeg kan simpelthen ikke holde det UD! Fakta har åbenbart fået et nyt koncept, siger de. Ny placering af nogle af varerne. FINT NOK! Nye skilte, FINT NOK! samt........musik i butikken. IKKE FINT NOK! :( 

De fleste, der bliver ramt af stress, bliver også sensitive over for støj - og eftersom 25% af den danske befolkning i løbet af deres liv bliver syge af stress, ER det måske en god ide, at sanere lidt ud i støjforureningen, der hvor det nemt kan gøres.

Jeg kan sagtens acceptere lav stille musik, der hvor jeg handler ind, men når der kommer så høj muzak ud af højtalerne, at man er nødt til at flygte - er det så OK???? Jeg har påtalt det i Fakta - og svaret var: "Ja, det er der flere, der klager over". er det jeg spørger: for HVEM, er det man spiller musik???? For kunderne eller for personalet????

Vi snakkede om det til Mindfullness kursus i aftes. Nogle hører ikke larm, men ca. ½ delen gjorde - og det er jo tankevækkende. Jeg lavede selvfølgelig grin med det, og bestemte mig for at handle ind med Tampax i ørerne næste gang, jeg skal i FAKTA. :)

Men jeg tænker!!!!!! VIL butikkerne ikke helst have, man bliver lidt længere, så der kommer flere varer i indkøbskurven??? Jeg formoder det. Men hvis du gider, at læse nedenstående fra Politikken, er musik også en metode til at udskille/indfange det segment man ønsker i butikken. Men jeg tror altså ikke, at det er Faktas intention, at holde kunderne væk???? Så kære FAKTA - skru nu ned!!!!!!

Jeg synes faktisk også, at musik til maden, når man er hos vennerne, kan være et problem. Man skal både spise, lytte og snakke. Der bliver knald på anlægget, de glade værter skruer op for musikken af deres yndlingsmelodier, snakken bliver til råben hen over bordet. Højere og højere i takt med at festen udvikler sig. Og IHHHHH, hvor vi hygger os!!! Eller gør vi? Hvis jeg skal være ærlig - og det vil jeg være - så synes jeg faktisk overhovedet IKKE, at det er hyggeligt. Jeg kan faktisk slet ikke holde til at være med længere. Jeg kan overhovedet ikke koncentrere mig om at snakke.

Ja, jeg lyder som en kedelig gammel kælling efterhånden, og jeg får det forhåbentligt snart bedre og kan holde til lidt mere larm. Men ved du hvad kære læser - så kan du være VIS på, at der sikkert er en anden i din omgangskreds, der har/får det på denne måde. Jeg ved også, at for de mennesker, der er dårligt hørende og bruger høreapparat, er musik i snakkesammenhænge ikke af det gode.

Lad os høre musik, når det er DET, vi skal koncentrere os om, så er det nemlig ikke STØJ men hyggeligt- og lad os så bare SNAKKE sammen i ROLIGE omgivelser, når vi mødes for at spise og hygge. Og lad os så slippe for høj musik, når vi handler ind, går på cafe, restaurant og andre steder, hvor vi skal snakke og hygge :) Arbejder du et sted med baggrundsmusik, så prøv lige at gå uden for et øjeblik, og så komme ind tage "kundeørerne" på, eller sæt dig ned og mærk efter, OM der måske skal justeres lidt i lyden.

Hvad er det vi er bange for, siden vi ikke tåler mere stilhed i det offentlige rum?

 

 

 

 

GIDER DU LÆSE MERE NU: Så har jeg kopieret passager ind fra nettet. ( Ved faktisk ikke om man må) Artiklen er skrevet af: Mona Samir Sørensen Journalist. http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE1426633/musikken-i-butikken-praeger-vores-koeb/ her er hele linket. 

Nicolai Jørgensgaard Graakjær, fra et indlæg i Politiken. Han er lektor, ph.d. ved Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet, og beskæftiger sig med musikkens betydning for forbrugskulturen. Han er tilknyttet Innovationsnetværket for Marked, Kommunikation & Forbrug. Han skriver således i avisen:

»Det er blandt andet musikkens evne til at fremkalde associationer og viden, og så er musik jo også fysiske lydbølger, der påvirker os kropsligt. Hvis vi hører kraftig og høj musik præget af hurtige rytmer, stiger vores puls, og vi vil også bevæge os hurtigt i butikken. Omvendt vil meget rolig musik få os til at bevæge os langsomt«.

Jeg citerer videre: 

Er det noget, butikkerne tænker bevidst i?

»Supermarkederne er typisk steder, hvor man tænker i de baner. Om morgenen og formiddagen vælger man rolig, afdæmpet musik, så kunderne kan gå og hygge sig. Omvendt om eftermiddagen, når det er fyraften, og folk vælter ind. Da skruer man op for tempoet og styrken for at få folk hurtigere gennem butikken, så der ikke opstår for lange køer ved kassen«.

Spekulerer butikker i musikken på samme måde, som de tænker over, hvordan varerne skal udstilles?

»Ikke lige så meget, for der er ingen butik med respekt for sig selv, der ikke har tænkt over varernes opstilling, mens det stadig er lidt tilfældigt, hvilken musik der bliver spillet. Ofte er det bare, hvad de ansatte selv kan lide«.

Muzakken er død og borte
Kan musikken også virke omvendt, altså gøre mere skade end gavn?

»Det kan den meget nemt. Især hvis man ikke er bevidst om, hvilke kunder man vil tiltrække, og hvilken service det drejer sig om. Jeg har selv prøvet at sidde i banken med min kone for at tale om et lån til et huskøb. Jeg kan huske, at der kom Anne Linnet ud af radioen, og det virkede distraherende på

Han har undersøgt, hvad butiksmusik er, og hvordan den påvirker os som forbrugere.

»I en tøjbutik som Abercrombie & Fitch er den høje musik en stor del af brandet. Kunderne bruger musikken til at se, om tøjet står sin prøve i forhold til dér, hvor tøjet skal bruges, for eksempel på et diskotek«.

Forbudt for forældre
Kan sådan et koncept ikke skræmme nogle kunder væk?

»Jo, men det skal man ikke kimse ad, for musikken skal netop fungere som en membran, der lukker nogle inde og andre ude. Det er formentlig helt bevidst, at forældrene står uden for butikken, fordi de ikke kan holde den høje musik ud. Butikken ønsker ikke, at forældre går rundt i butikken, for så er det ikke længere et sted, hvor de unge kommer, og som de taler om. Det er kun godt, hvis jeg som 38-årig siger, at her kommer jeg aldrig mere«.